بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست

قالب وبلاگ


بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست
آب سرمایه جاویدان 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست و آدرس water-.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





به گزارش خبرگزاري موج، عباس کشاورز در نخستين همايش ملي مديريت خاک و آب در توليد گندم گفت: وضعيت بخش کشاورزي ازنظر بهره‌وري، توليد و رقابت بايد بهبود يابد.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي کشاورز افزود: طي 10 سال گذشته عملکرد محصولات کشاورزي کاهش‌يافته و به‌غيراز محصول چغندرقند در بسياري از محصولات ديگر، کشاورزان ناگزير از هزينه کرد هستند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي خاطرنشان کرد: در دو ماه نخست سال زراعي جاري، ازنظر ميزان بارندگي در 48 سال گذشته جزو رده‌هاي دوم و سوم قرار داريم؛ يعني بيشترين مقدار بارندگي اتفاق افتاده است.
کشاورز ادامه داد: رکوردهاي وزارت نيرو نيز نشان مي‌دهد که ميزان روان آب‌ها 41 درصد کاهش‌يافته است.
وي با اشاره به برداشت‌هاي بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني تصريح کرد: برداشت‌هاي بي‌رويه باعث شده که خاک کشور در وضعيت نامناسبي قرار گيرد و علاوه بر آن، شوري حادث‌شده، اراضي را تحت تأثير قرار داده که آثار آن در عملکرد محصولات کشاورزي مشهود است.
کشاورز يادآور شد: به ازاي هر مترمکعب آب در محصول برنج، درحال حاضر 150 تا 180 گرم محصول برداشت مي‌شود که بايد کشاورزان استان‌هاي فارس، اصفهان و جنوب را قانع کنيم که مصرف اين مقدار آب به صلاح کشور نيست.
وي تأکيد کرد: از آنجا که ديگر زمين اضافه براي کشت نداريم، بايد به‌ اندازه توسعه در استان‌هاي مختلف توجه ويژه شود و زمين آبي جديدي براي بخش کشاورزي در نظر گرفته نشود.
<کاهش سطح زير کشت چغندرقند به 90 هزار هکتار>
معاون وزير جهاد کشاورزي در امور توليدات زراعي اظهار داشت: با وجود آنکه از 12 سال گذشته براي افزايش سطح زير کشت چغندرقند برنامه‌ريزي‌شده بود، اما نتايج برعکس شد و سطح زير کشت اين محصول از 190 به 90 هزار هکتار رسيده است.
کشاورز همچنين گفت: با وجود اين که منابع آبي در حوزه‌هاي مرزي، سيلاب‌هاي مانسون در سيستان و بلوچستان و حدود چهار ميليارد مترمکعب روان آب در مناطق شمالي استان گيلان داريم، بايد فکري به حال اين آب‌ها شده و براي بهره‌برداري از آن‌ها سرمايه‌گذاري شود.
وي در ادامه افزود: مشکل آب بايد توسط بخش کشاورزي مرتفع شود؛ بنابراين در اين بخش بايد فنّاوري‌هاي جديد، سرمايه‌گذاري بيشتر و حفظ پايدار توليد اتفاق بيفتد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر هيچ نگاهي به خاک نمي‌شود؛ زيرا بايد بدانيم که استفاده از روش‌هاي آبياري نوين نيز اگر بدون بررسي نياز خاک به رطوبت انجام شود، هيچ اثري در کاهش مصرف آب نخواهد داشت.
کشاورز ادامه داد: بايد اقليم و گياه را به‌ خوبي بشناسيم و با توجه به نياز هر گياهي، نسبت به آبياري اقدام کنيم.
وي تصريح کرد: رويکرد به سمت روش آبياري و تغييراتي در بخش انتخاب محصولات کشاورزي ازجمله مواردي است که بايد مدنظر قرار گيرد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي يادآور شد: استفاده از مالچ در باغ‌ها بايد جدي گرفته شود؛ زيرا حدود 65 تا 70 درصد آب ناشي از آبياري، تبخير مستقيم مي‌شود.
وي توصيه کرد تجديدنظري در الگوي کشت برخي محصولات و ميزان کشت انجام شود تا توليد زيادي محصولاتي چون هندوانه، کشور را به صادرات وادار نکند.
کشاورز اظهارداشت: در رفتارهاي اقتصادي بايد توجه کنيم که تصميم‌هاي جديد و سياست‌هاي خاصي اتخاذ شود که طبق برنامه بتوانيم محصولات کشاورزي را درحد نياز توليد کنيم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ جمعه 21 آذر 1393برچسب:, ] [ 12:0 ] [ ALI REZAEE ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ بحران آب خوش آمدید
آرشيو مطالب
آذر 1393
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 138
بازدید کل : 7617
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

پخش زنده حرم وصیت شهدا
ساعت فلش مذهبی